Lekce 2 - RGB LED + tlačítko + události¤
V této lekci si napíšeme své první programy.
Ukážeme si ovládání RGB LED umístěné na ESP32 a práci s událostmi řízenými tlačítkem nebo časem.
TypeScript (JavaScript) je imperativní programovací jazyk. To znamená, že se vykoná vše, co do programu napíšeme, v pořadí, v jakém jsme to napsali.
https://robutek.robotikabrno.cz/v2/robot/blank_project.tar.gz
Zadání A¤
Nejdříve si zopakujeme předchozí lekci, a rozsvítíme RGB LED na Robůtkovi (robutek.Pins.ILED
) jednou barvou (například červenou).
Na začátku tohoto úkolu si otevřeme nový prázdný projekt. V souboru index.ts
jsou připraveny import
příkazy: ty nám umožní využívat funkcionalitu z různých souborů, např. jednoduše ovládat LEDku, nebo využívat nadefinované barvy.
Pásek se inicializuje pomocí const ledStrip = new SmartLed(robutek.Pins.ILED, 1, LED_WS2812);
.
Barvu LED nastavíme pomocí ledStrip.set(0, colors.<nějaká_barva>)
a zobrazíme pomocí ledStrip.show()
.
Řešení
import * as colors from "./libs/colors.js";
import { LED_WS2812, SmartLed } from "smartled";
import { createRobutek } from "./libs/robutek.js";
const robutek = createRobutek("V2");
const ledStrip = new SmartLed(robutek.Pins.ILED, 1, LED_WS2812); // robutek.Pins.ILED je pin 48
ledStrip.set(0, colors.red); // nastaví barvu první LED na červenou (RGB 255 0 0)
ledStrip.show(); // zobrazí nastavení na LED
Co je to událost v programování?¤
Událost je situace, kterou program rozpozná (například stisknutí nebo puštění tlačítka, uplynutí určitého času). Po zaznamenání události se vykoná kód, který je k této události přiřazen.
S událostí řízenou časem už jsme se setkali: pomocí setInterval
umíme každých X
milisekund spouštět daný kód.
Události řízené stiskem tlačítka můžeme ovládat pomocí přiložené knihovny gpio
.
GPIO
je jednoduchá elektronická konstrukce, která nám umožňuje posílat nebo přijímat bitové informace, a na základě toho měnit chování našeho programu.
Abychom mohli přijímat signál ze stisknutí tlačítka, nejdříve musíme nastavit vybraný pin jako vstupní. To uděláme příkazem gpio.pinMode(PIN, gpio.PinMode.INPUT)
, kde PIN
je číslo pinu (najdeme na stránce Piny), a druhý argument je režim. Pokud bychom chtěli např. použít LEDky přímo na desce, chceme dané piny použít jako výstupní, tedy gpio.PinMode.OUTPUT
.
Jakmile máme nastavené vstupní tlačítko, můžeme na něm pozorovat události pomocí gpio.on()
. Reakci na stisknutí tlačítka vyvoláme argumentem "falling"
, reakci na puštění "rising"
. Kód, který při stisku tlačítka něco vykoná, tedy může vypadat takto:
const BTN_PIN = 0; // číslo pinu tlačítka;
gpio.pinMode(BTN_PIN, gpio.PinMode.INPUT);
gpio.on("falling", BTN_PIN, () => {
// něco udělej
});
Zadání B¤
Pomocí událostí rozsvítíme při stisknutí tlačítka (GPIO 0
) RGB LED na ESP32 (GPIO 48
) a při puštění ho opět zhasneme.
Řešení
```ts
import { createRobutek } from "./libs/robutek.js"
import * as colors from "./libs/colors.js";
import { LED_WS2812, SmartLed } from "smartled";
import * as gpio from "gpio";
const robutek = createRobutek("V2");
const ledStrip = new SmartLed(robutek.Pins.ILED, 1, LED_WS2812);
gpio.pinMode(robutek.Pins.ButtonRight, gpio.PinMode.INPUT); // nastaví pin 0 jako vstup
gpio.on("falling", robutek.Pins.ButtonRight, () => { // událost, která proběhne při stisknutí tlačítka připojeného na pin 0
ledStrip.set(0, colors.red); // nastaví barvu první LED na červenou (RGB 255 0 0)
ledStrip.show(); // zobrazí nastavení na LED
});
gpio.on("rising", robutek.Pins.ButtonRight, () => { // událost, která proběhne při puštění tlačítka připojeného na pin 0
ledStrip.set(0, colors.off); // nastaví první LED na zhasnutou (RGB 0 0 0)
ledStrip.show(); // zobrazí nastavení na LED
});
```
Zadání C¤
Dvakrát za sekundu vypíšeme stav zmáčknutí tlačítka (0 nebo 1). Stav daného tlačítka získáme pomocí gpio.read(číslo pinu)
.
Vzpomeňme si z prvního programu, že opakování dosáhneme pomocí setInterval()
, a informaci vypíšeme pomocí console.log()
.
Řešení
import * as gpio from "gpio";
import { createRobutek } from "./libs/robutek.js";
const robutek = createRobutek("V2");
gpio.pinMode(robutek.Pins.ButtonRight, gpio.PinMode.INPUT); // nastaví pin 0 jako vstup
setInterval(() => { // pravidelně vyvolává událost
console.log(gpio.read(robutek.Pins.ButtonRight)); // načte a vypíše stav tlačítka připojeného na pin 0
}, 500); // čas opakování se udává v milisekundách (500 ms je 0,5 sekundy)
Výstupní úkol V1 - Pozdrav¤
Při stisknutí tlačítka (robutek.Pins.ButtonRight
) vypíšeme pozdrav.
Výstupní úkol V2 - Změna barvy¤
Při stisknutí tlačítka (robutek.Pins.ButtonRight
) rozsvítíme RGB LED na Robůtkovi (robutek.Pins.ILED
) jednou barvou a při puštění barvu změníme na jinou.