Bonus - Řetězce¤
Zatím jsme se zařízením po nahrání programu komunikovali jednostranně: pomocí console.log()
jsme vypisovali různé věci na výstup, a ten jsme sledovali pomocí příkazu Monitor
.
Na to, abychom za běhu mohli posílat informace do zařízení, potřebujeme nový datový typ: řetězce.
Řetězce jsou sekvence znaků, a umožňují nám předávat informace.
Datový typ, který drží řetězec, se jmenuje string
.
- Řetězec je vždy uzavřený do uvozovek
""
,''
nebo``
let str : string = "ahoj"; // vytvoří řetězec
- Řetězce můžeme spojovat pomocí
+
let str : string = "ahoj" + " " + "jak se máš?"; // vytvoří řetězec "ahoj jak se máš?" let answer : string = "dobře"; let str2 : string = "ahoj " + answer; // ahoj dobře
- Speciálním případem jsou formátovací řetězce, kam se dosadí hodnota proměnné
//! pozor jiné uvozovky let str3 : string = `ahoj ${answer}`; // ahoj dobře
- Když spojíme řetězec s číslem, číslo se automaticky převede na řetězec a spojí se stejným způsobem
let str4 : string = answer + " " + 5; // dobře 5 let num : number = 5; let str5 : string = "Je mi " + number + " let";
Automatický převod na řetězec
Sčítání řetězců a čísel nefunguje ve všech jazycích, jde o chování specifické pro TypeScript(JavaScript) a pár podobných jazyků. Nenechte se zaskočit tím, jak se to chová:
let result : string = "5 + 1 je: " + 5 + 1;
result
bude "5 + 1 je: 51"
!
5 se přidá do řetězce, a poté se tam přidá 1, nesečtou se předem.
Stejně jako ostatní typy je můžeme předávat do funkcí a vracet:
function greetName(name: string) : void {
console.log("Ahoj " + name);
}
Na dnešní cvičení si opět můžeme stáhnout zip.
Zadání A¤
Nejdříve se vrátíme k funkci console.log()
, díky které jsme vypisovali různé hodnoty.
Tato funkce bere jako argument řetězec; pokud argument není řetězec, předem definovaným způsobem se na řetězec automaticky převede.
Jako první úkol si vyzkoušíme spojit řetězec a číslo s tím, co už známe:
Napíšeme program, který při stisku tlačítka vypíše na výstup "Senzor naměřil X."
, kde X je aktuální hodnota naměřená z ADC převodníku.
Řešení
import * as gpio from "gpio";
import * as adc from "adc";
const BTN_LEFT = 2;
const SENSOR_PIN: number = 4;
const LIGHTN_PIN: number = 47;
gpio.pinMode(BTN_LEFT, gpio.PinMode.INPUT);
adc.configure(SENSOR_PIN);
gpio.pinMode(LIGHTN_PIN, gpio.PinMode.OUTPUT);
gpio.write(LIGHTN_PIN, 1);
gpio.on("falling", BTN_LEFT, () => {
console.log("Senzor naměřil " + adc.read(SENSOR_PIN) + ".");
});
Čtení ze vstupu¤
Aby komunikace se zařízením nebyla pouze jednostranná, a my mohli z počítače posílat nové příkazy za běhu, použijeme přiložený program readline
. Podobně jako v případu LED pásku musíme vytvořit hodnotu typu readline pomocí const reader = new readline(false)
.
Jakmile máme vytvořený objekt typu readline, pomocí await reader.read()
počkáme na vstup. Jelikož jde o speciální funkci, můžeme ji volat pouze z nové funkce, která je označena jako async function
.
Ukázka práce s řetězcem s readline
import { stdout } from "stdio";
import { readline } from "./libs/readline.js";
//* řetězce
async function echo() {
stdout.write("Napiš nějaký text a stiskni enter.\n");
const reader = new readline(false); // vytvoří novou instanci třídy readline
while (true) { // opakuje se donekonečna
const line = await reader.read(); // přečte řádek z konzole
stdout.write("Zadal jsi: " + line + "\n"); // vypíše řádek na konzoli
stdout.write(`Druhá možnost výpisu: Zadal jsi: ${line}\n`); // vypíše řádek na konzoli
if (line == "konec") { // pokud je řádek roven "konec"
stdout.write("Ukončuji.\n"); // vypíše text na konzoli
break; // ukončí cyklus
}
}
reader.close(); // ukončí čtení z konzole
}
echo(); // zavolá funkci echo
Pro zájemce: Async a await
Funkce, které známe doteď, vykonávaly všechny příkazy hned, v pořadí tak, jak jsou po sobě napsané. Funkce, které čekají na nějaký vstup od uživatele, označujeme jako asynchronní (async). Funkce reader.read()
po spuštění čeká na textový vstup od uživatele, a mezitím se můžou vykonávat ostatní události. Když před funkci dáme await
, značíme tak, že čekáme na výsledek, a další řádek kódu se vykoná až když na vstup přijde řetězec zakončený novým řádkem.
Zadání B¤
Napíšeme program, který se zeptá, jak se jmenujeme, a počká na odpověď. Až program dostane odpověď, vypíše na konzoli Jmenuješ se "
a jméno, které jsme mu zadali.
Řešení
import { readline } from "./libs/readline.js"
async function askName(){
console.log("Jak se jmenuješ?");
const reader = new readline(false);
let name : string = await reader.read();
console.log("Jmenuješ se " + name);
}
askName();
Standardní funkce¤
Každý jazyk nabízí řadu funkcí na práci se řetězci. Můžeme je například převádět na čísla, obracet, měnit znaky, a podobně. Pro nás je zajímavé umět načíst ze vstupu číslo: to můžeme udělat tak, že pomocí funkce read()
dostaneme řetězec ze vstupu, a poté na něm zavoláme funkci parseInt()
, která nám ho převede na celočíselnou hodnotu.
let str : string = "20"; // Řetězec se znaky pro 20
let num : number = parseInt(str); // Převedeme řetězec na číslo, a můžeme s ním počítat
let doubled : number = num * 2; // doubled bude mít hodnotu 40
Výchozí úloha V1¤
Napište (asynchronní) funkci, která počká na vstup od uživatele, převede ho na číslo, a poté rozsvítí LEDku na desce pomocí colors.rainbow()
s hodnotou načteného čísla.
Pro dobrovolníky
Uživatel velice jednoduše narozdíl od počítače může udělat chybu, a napsat číslo, které nepatří do rozsahu pro tuto funkci. Pomocí while cyklu můžeme opakovat dotaz na vstup, dokud uživatel nezadá správnou hodnotu, tedy takovou, která je větší než 0
a menší než 360
.