Lekce 5 - Servo (Kreslení tužkou)¤
Na Robůtkovi jsou dvě pozice na připojení serva - piny 38 a 21. Pokud jste si podle návodu ke složení robota připevnili servo a tužku, jste připraveni na to kreslit.
Začátek¤
Abychom mohli používat servo, musíme ho získat příkazem const servo = new Servo(...)
, kde do závorky napíšeme číslo PINu, timer (zde ho nastavíme na 1) a kanál (zde ho nastavíme na 4)
import { Pins } from "./libs/robutek.js"
import { Servo } from "./libs/servo.js"
const servo = new Servo(Pins.Servo2, 1, 4); // Pins.Servo2 je pin 38
Na nastavení pozice serva použijeme funkci servo.write()
a do závorek zadáme číslo od 0 do 1023,
které určí úhel otočení.
servo.write(0); // 0°
servo.write(512); // 90°
servo.write(1023); // 180°
Kreslení tužkou¤
Tím, že zvedáme nebo pokládáme servo, můžeme ovládat připevněnou tužku.
Abychom si nemuseli pamatovat konkrétní hodnoty pro zvedání tužky, Robůtek má 3 předdefinované konstaty pro ovládání: Up
, Down
a Unload
.
Pokud bychom do něj dávali různé druhy tužek, můžeme si samozřejmě nadefinovat vlastní.
import { Pins } from "./libs/robutek.js"
import { Servo } from "./libs/servo.js"
const pen = new Servo(Pins.Servo2, 1, 4); // Pins.Servo2 je pin 38
Na nastavení pozice tužky použijeme funkci pen.write()
a do závorek zadejte číslo on 0 od 1023 nebo jednu z konstant robutek.PenPos.Up
, robutek.PenPos.Down
a robutek.PenPos.Unload
.
pen.write(robutek.PenPos.Down); // Začne kreslit
pen.write(robutek.PenPos.Up); // Přestane kreslit
pen.write(robutek.PenPos.Unload); // Vytáhne tužku
Zadání A¤
Vytvořte program, který při zmáčknutí tlačítka zasune pero a druhé tlačítko, které ho vysune.
Řešení
import { Pins } from "./libs/robutek.js"
import * as robutek from "./libs/robutek.js"
import { Servo } from "./libs/servo.js"
import * as gpio from "gpio"
const LBTN_PIN = 2;
const RBTN_PIN = 0;
gpio.pinMode(LBTN_PIN, gpio.PinMode.INPUT);
gpio.pinMode(RBTN_PIN, gpio.PinMode.INPUT);
const pen = new Servo(Pins.Servo2, 1, 4);
gpio.on("falling", LBTN_PIN, () => {
pen.write(robutek.PenPos.Down);
});
gpio.on("falling", RBTN_PIN, () => {
pen.write(robutek.PenPos.Up);
});
Zadání B¤
Zkombinuj poznatky z lekce 5 s motory s touto, a vytvoř program který nakreslí fixou na papír čtverec po stistku tlačítka.
Řešení
import { Pins } from "./libs/robutek.js"
import * as robutek from "./libs/robutek.js"
import { Servo } from "./libs/servo.js"
import * as gpio from "gpio"
const LBTN_PIN = 2;
const RBTN_PIN = 0;
gpio.pinMode(LBTN_PIN, gpio.PinMode.INPUT);
gpio.pinMode(RBTN_PIN, gpio.PinMode.INPUT);
const pen = new Servo(Pins.Servo2, 1, 4);
gpio.on("falling", LBTN_PIN, async () => {
pen.write(robutek.PenPos.Down); // fixa dolů
robutek.setSpeed(100) // Nastav rychlost na 100
await robutek.move(0, { distance: 300 }) // Ujeď 30 cm
await robutek.rotate(90)
await robutek.move(0, { distance: 300 })
await robutek.rotate(90)
await robutek.move(0, { distance: 300 })
await robutek.rotate(90)
await robutek.move(0, { distance: 300 })
await robutek.rotate(90)
pen.write(robutek.PenPos.Up); // fixa nahoru
});