Lekce 4 - Motory¤
V této lekci zkusíme točit motory a pohybovat robotem.
Polož si Robůtka na něco tak, aby se kola nedotýkala země a mohla se volně točit - tak můžeš kód otestovat bez toho, aby Robůtek sjel ze stolu.
Začneme opět s prázdným projektem, stáhni/nakopíruj si ho do nové složky pro tuto lekci: Stáhnout ZIP s prázdným projektem
Otevři ve Visual Studiu Code a najdi src/index.ts
, mělo by tam být něco jako:
import * as robutek from "./libs/robutek.js"
import { Pins } from "./libs/robutek.js"
import * as colors from "./libs/colors.js"
import * as gpio from "gpio"
import { SmartLed, LED_WS2812 } from "smartled"
To je dobrý začátek - pokračovat budeme na konci souboru.
Async main funkce¤
Motory jsou tzv. asynchroní, to znamená, se ovládají příkazem, který může trvat delší dobu, než se vykoná (například "ujeď 50cm" bude trvat několik vteřin).
Abychom mohli motori používat, je třeba přidat tuto "kostru" s async function()
. Klidně ji nakopíruj, patří na konec souboru src/index.ts
.
async function main() {
// Tady bude kód na ovládání motorů
}
main().catch(console.error)
Ježdění na vzdálenost¤
Ježdění má dvě části - nastavení rychlosti, a samotný pohyb:
robutek.setSpeed(RYCHLOST)
- RYCHLOST je číslo milimetrech za vteřinu, na Robůtkovi prakticky od 0 do 800await robutek.move(SMĚR, { distance: VZDÁLENOST_V_MM })
- SMĚR je desetinné číslo od -1 do 1, kdy
- -1 je znamená úplně doleva,
- 0 je rovně a
- 1 je úplně doprava.
- VZDÁLENOST_V_MM značí, jak daleko má robot jet
- SMĚR je desetinné číslo od -1 do 1, kdy
Příklad¤
Patří dovnitř async function main()
, pod komentář v přechozím kusu kódu:
robutek.setSpeed(100) // Nastav rychlost na 100
await robutek.move(0, { distance: 100 }) // Ujeď 100 mm == 10 cm
Úkol: Zkus přidat kód, aby Robůtek dojel zase zpátky na stejné místo
Řešení
await robutek.move(0, { distance: -100 }) // Ujeď -100 mm == -10 cm
Otáčení¤
Na otáčení má Robůtek připravenou funkci:
await robutek.rotate(ÚHEL)
- Otočí Robůtka o ÚHEL stupňu rychlostá nastavenou přesrobutek.setSpeed
. Může být záporné číslo.
Úkol¤
Napiš program tak, aby Robůtek popojel 10cm dopředu, otočil se čelem vzad (180 stupňů), a popojel zpátky na původní místo.
Řešení
import * as robutek from "./libs/robutek.js"
import * as colors from "./libs/colors.js"
import * as gpio from "gpio"
import { SmartLed, LED_WS2812 } from "smartled"
import { Pins } from "./libs/robutek.js";
async function main() {
// Tady bude kód na ovládání motorů
robutek.setSpeed(100) // Nastav rychlost na 100
await robutek.move(0, { distance: 100 }) // Ujeď 10 cm
await robutek.rotate(180) // Otočit o 180 stupňů
await robutek.move(0, { distance: 100 }) // Ujeď 10 cm
}
main().catch(console.error)
Tvary¤
Kombinováním robutek.move
a robutek.rotate
můžeš s Robůtkem "vyjezdit" různé tvary.
Úkol: udělěj program tak, aby Robůtek objel čtverec a skončil zpátky na stejném místě.
Řešení
import * as robutek from "./libs/robutek.js"
import * as colors from "./libs/colors.js"
import * as gpio from "gpio"
import { SmartLed, LED_WS2812 } from "smartled"
import { Pins } from "./libs/robutek.js";
async function main() {
// Tady bude kód na ovládání motorů
robutek.setSpeed(100) // Nastav rychlost na 100
await robutek.move(0, { distance: 300 }) // Ujeď 30 cm
await robutek.rotate(90)
await robutek.move(0, { distance: 300 })
await robutek.rotate(90)
await robutek.move(0, { distance: 300 })
await robutek.rotate(90)
await robutek.move(0, { distance: 300 })
await robutek.rotate(90)
}
main().catch(console.error)