Přeskočit obsah

Docs - simulátor¤

K dvoukolému robůtkovi je dostupný Simulátor, ve kterém si můžete vyzkoušet své programy předtím, než si je nahrajete do svého robota. Můžete si tak ověřit, že se váš program chová tak, jak má, aniž byste např. spadli s robotem ze stolu, nebo pokreslili něco co nemáte.

Při otevření odkazu vás uvítá následující obrazovka:

Vidíte zde hlavní okno s želvičkou (která reprezentuje našeho robůtka), programovací okno, a textové okno na výstup našich programů.

Simulační okno¤

V hlavním okně se vyskytuje (nejprve nehybná) želvička. Jakmile želvičce naprogramujeme nějaké chování, uvidíme ho v tomto okně.

Pod oknem se vyskytují tlačítka, která slouží k interakci se simulačním prostředím. První tlačítko Grab turtle nám umožní želvičku chytat. Po jeho stiskutí můžeme želvičku chytit (kliknutí), přenést (podržení), a položit na nové místo (puštění). Můžeme si ji tak kdykoliv nastavit do požadované polohy.

Stiskutí dalších tlačítek nám umožní kreslit tvary. Kreslit začneme stisknutím, při podržení měníme velikost, a jakmile myš pustíme, tvar je dokončený. Simulátor podporuje 3 základní tvary:

  • Draw line nakreslí čáru

  • Draw rectangle nakreslí obdélník

  • Draw circle nakreslí kruh

Želvička je vybavena čárovými senzory, pomocí kterých umí na nakreslené tvary reagovat.

Podobně jako u skutečného robota simulace není úplně na milimetr přesná. Může se vám tak např. stát, že opakujete stejný pohyb, a robot se otočí o stupeň více než by měl.

Programovací okno¤

Do programovacího okna píšeme kód, který následně můžeme spustit pomocí tlačítka Run code. Je zde dostupná funkcionalita pro ovládání robota pod názvem robutek. Chceme-li tedy, aby se želvička začala točit, můžeme napsat např. robutek.rotate(). Zastavit ji můžeme kódem robutek.stop().

Máme zde k dispozici rozhraní na ovládání robota a servo motoru, jako bychom zavolali příkaz import na knihovnách robutek a servo (naznačeno v komentáři). Samotné simulační prostředí však žije v izolaci. Vlastní soubory na stránce neexistují, a tak nám import na ostatních souborech nebude fungovat. Dodané rozhraní je to, co potřebujeme k tomu, abychom mohli ovládat pohyb a interagovat s nakreslenými tvary.

V programovacím okně fungují standardní zkratky známé z VS Code, např. Ctrl+C, Ctrl+V pro kopírování a Ctrl+Z pro vracení předchozích změn. Kód se vám však může ztratit obnovením stránky! Proto je lepší psát kód na vlastním počítači, kde si ho můžete uložit na budoucí použití, a do programovacího okna ho jen kopírovat.

Senzory¤

Senzory odrazivosti povrchu jsou na želvičce umístěny stejně jako na Robůtkovi, a můžeme je v simulaci používat. Pro černou vrátí hodnotu 0, pro bílou těsně pod 150, a na okraji dané barvy něco mezi nimi.

Výstup¤

Pokud náš program něco vypisuje pomocí console.log(), jeho výstup se zobrazí v okně označeném Output.